Gedigen erfarenhet och stort kunnande

Futures historia

Futures historia

I maj 1984 startades Future av Janne Jonsson och en kompis. Då som en ren hobbyverksamhet genom att sälja solglasögon, armbandsur m.m. på marknader och torg. Under de första åren fanns inte internet och inte heller telefax, så kommunikationen var inte lika enkel och snabb som idag. Det var heller inte lika enkelt att ta sig till Asien, Kina var stängt och det var Taiwan som gällde. På grund av revolutionen 1949 fanns det i stort sett inga utländska varor att köpa. Det var inte heller helt enkelt att hitta bra tillverkare på den tiden.

I mars 1985 kom det första genombrottet med Stena Line som storkund på musik-kassetter. Det var ett stort lyft för vårt lilla företag som inte sålt en kassett innan. Detta gjorde att vi detta år omsatte den första miljonen och att vi behövde större lokaler för bl.a lager. Vi flyttade under våren -85 från baracken om totalt 40kvm på en bilskrot i Gamlestaden till Lunden i Göteborg.

1987 anställdes den första personen. Samma år föddes vårt första egna varumärke Prestige. I Maj 1988 fick vi agenturen för Franska Bollé som då var ett helt okänt varumärke i Sverige. Detta gjorde att vi på allvar kunde börja marknadsföra oss mot sport- och skidbutiker. Detta år anställdes också den första säljaren på Göteborgsområdet. I övriga landet såldes och lagerfördes Prestige av lokala grossister.

1991 kom det stora lyftet då vi fick ett centralavtal med Statoil. Mötet med Statoil och telefonsamtalet då dom tackade ja glömmer jag aldrig. Detta avtal är förmodligen det viktigaste i företagets historia som också gjort att företaget har kunnat utvecklas till vad det är idag. En egen rikstäckande säljorganisation började även detta år att ta form.

Under 90-talet erhåller Future flera nya kundavtal och har en positiv utveckling och en växande organisation. Omsättningen går från ca 10–30 miljoner.

1999 startar vi ett samarbete med Idé & Profil i Danmark och i Januari 2001 blir Future majoritetsägare i bolaget som också byter namn till Prestige Danmark ApS. Detta blir Futures första dotterbolag som idag är helägt och numera heter Future Danmark.

Sedan inledningen av 2000 talet är Future den största aktören i Skandinavien i segmentet Prestige. Budget 2001/2002 är på drygt 35 milj. Vi säljer i antal ca 500 000 Prestige sol- och ca 120 000 läsglasögon samt Prezeyes & Bollé. Totalt drygt 650 000 glasögon.

Eftersom vi nu säljer till en väldigt bred kundbas och flera olika branscher, behöver Future ett varumärke till för att komplettera Prestige. 2002 startar vi därför upp Granite Eyewear som det andra egna varumärket.

2003 avslutar vi samarbetet med Franska Bollé. Vi tar kort efter detta, ett beslut att på sikt starta ett eget gogglesmärke samt att bara ha egna varumärken i vår portfölj.

På ISPO-Mässan 2006, presenterar vi vårt egna gogglesmärke Dr.Zipe. Vi får en riktigt bra start och redan året därpå röstas Dr.Zipe fram som ”Årets Sportvarumärke” alla kategorier, av svenska sportbranschen. Samma år skrivs ett centralavtal med Intersport och därmed blir Future leverantör till samtliga stora sportkedjor i landet.

2007 lanseras varumärket Bliz med två grenar, Bliz Polarized & Bliz Active. Vi visar med stor framgång upp Bliz Active på ISPO. Under Vinter OS i Vancouver 2010, får vi ett internationellt genombrott med Bliz, då vi genom Svenska & Norska längdskidlandslagen tar hela 18 medaljer. Under VM i längdåkning i Oslo 2011, får vi genom Bliz Active totalt 14 medaljer, med bl.a åkare som Marit Björgen, Therese Johaug, Charlotte Kalla, Marcus Hellner & Emil Jönsson.

Förvärv av vår finske distributörs bolag 3Astetta görs under 2013. Bolaget döps om till Future Eyewear Finland OY. Samma år startas ett nytt bolag upp i Norge, Future Norway AS. Future som är majoritetsägare, samäger bolaget med Espen Berglund.

I september 2013 begravs namnet Future Trading, då namnet ändras till Future Eyewear Group Sweden AB. Future har nu blivit en koncern med dotterbolag i hela Norden.

Vinter OS i Sochi 2014 blev en otrolig framgång för Bliz som varumärke. Vi får hela 25 medaljer med varumärket genom längdskidåkare och skidskyttar i Sverige & Norge, samt en i Finland. Förutom detta tar Skicrossåkaren Anna Holmlund en bronsmedalj för Dr.Zipe.

 

Vill du veta mer?

Kontakta oss
Ledande glasögonleverantör i Norden

Future Eyewear Group

Future Eyewear Group

Future Eyewear Group grundades 1984 med försäljning av sol- och läsglasögon. År 1987 föddes Prestige, det första av Future’s egna varumärken. Nu har företaget en omfattande egen varumärkesportfölj, inklusive Dr.Zipe, Bliz, Prestige, Granite, & Minibrilla.

Future Eyewear Group är det ledande företaget på sol-, sport-, & läsglasögon i Norden. Vi är ca 65 anställda i hela koncernen med kontor i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Vi distribuerar årligen drygt 2,5 miljoner glasögon och goggles. Future Eyewear Group finns representerade med våra olika varumärken genom distributörer i mer än 20 länder världen över.

Sporter vi satsar på och är starka inom är framförallt längdskidåkning, cykel, löpning och friåkning. Vi sponsrar flera internationella skidlandslag och samarbetar med flera kända atleter såsom Charlotte Kalla, Dario Cologna och Kaisa Mäkäräinen för att nämna några.

Vill du veta mer?

Kontakta oss
Vi är helt unika i branschen

Företagskoncept

Företagskoncept

Future, som ledande aktör i Norden, har lång erfarenhet och kunskap om både produkt och marknad. Sedan företaget grundades har vi byggt upp en bred och solid varumärkesportfölj. Samtliga varumärken är våra egna och alla har en stark position på marknaden. Det är väldigt viktigt för oss med positioneringen av de olika varumärkena för att de ska vara unika och vara konkurrenskraftiga som möjligt. Därför är vi noga med vilka varumärken vi placerar på våra olika kundtyper.

Vi tror på en bra mix av våra glasögonmärken i butik för att vara attraktiv och nå flera målgrupper. Att Futures varumärken är svenska är en styrka och trygghet. Marknaden har förtroende för svenska produkter och vad det står för. Svenska varumärken förknippas ofta med god design och bra kvalitét. 

Vi ska också uppfylla våra kunders efterfrågan på god service och tillgänglighet genom att sträva efter en 100%-ig nöjd kund. Våra kundrelationer är väldigt viktiga för oss och vi uppgraderar alltid våra rutiner för att ge dig som kund den bästa servicen och de bästa möjligheterna att hitta de glasögon som ni önskar. Allt detta tillsammans gör oss helt unika i vår bransch!

Vill du veta mer?

Kontakta oss
Helt enkelt en bättre affär

Affärsidé & Koncept

Affärsidé & Koncept

AFFÄRSIDÉ
Future ska vara Nordens ledande leverantör inom sol-, sport-, skid- och läsglasögon samt närliggande produkter.

 

KONCEPT
Future finns och lyckas för att vi erbjuder våra kunder ett bättre totalkoncept än våra konkurrenter i fråga om produkt, exponering, marknadsföring, service, CSR-frågor etc. Det betyder helt enkelt en bättre affär genom ett genomarbetat koncept för dig som kund. Vi arbetar och utvecklas hela tiden efter vårt motto: "ENKLA AFFÄRER HELT ENKELT"

 


MISSION
Vi skall vara föregångare i branschen med starka varumärken, samt ha fokus på affären i alla led baserat på service, design, kvalitet och pris. Då blir våra kunder marknadens mest nöjda kunder!


CSR
Future skall alltid ligga i framkant i glasögonbranschen gällande Future Ethics, som är vårt namn på CSR. Vi är medlem i BSCI och har regelbundna certifierade Audits i våra produktionsanläggningar. Vi är dessutom medlemmar i Kemikaliegruppen och jobbar ständigt för att ligga före uppsatta lagar inom detta område.



Vill du veta mer?

Kontakta oss
Vi tar vårt ansvar på största allvar

Etik & socialt ansvar

Etik & socialt ansvar

Future ser allvarligt på den utveckling som vi alla står inför vad gäller miljö och socialt ansvar. Vi har en mycket lång relation med våra leverantörer i Fjärran Östern och med tanke på detta har vi faktiskt en möjlighet att göra skillnad. Vi ställer oerhört stora krav på dem vad gäller socialt ansvar så som anställdas arbetsvillkor, löner, arbetsmiljö, arbetsskydd, hälsa, arbetstider och barnarbete mm. Vi besöker kontinuerligt fabrikerna i syfte att upprätthålla en löpande dialog och kontroll av produktionsförhållandena. Future är medlem i BSCI (Business Social Compliance Initiative) och har antagit BSCI:s Code of Conduct som vår egen. Vi säkerställer härigenom de höga krav som idag ställs på leverantörer, gällande produktion, socialt ansvar, arbetsförhållanden etc.

Future är sedan våren 2014 medlem i Kemikaliegruppen vid Swerea IVF. Kemikaliegruppen finns till för att sprida färsk information om kemi- och miljörelaterade frågor till medlemsföretagen. Härigenom får vi hjälp med att finna ev ämnen som på något sätt har en negativ påverkan på miljön. Vi har valt att gå så långt det bara är möjligt i denna fråga och sedan 2014 jobbar vi mer aktivt med detta.

 

Samtliga av våra förpackningar är tillverkade av miljövänligt papper. Allt från exportkartong till produktförpackning i butik är från och med 2009 helt återvinningsbara och är märkta med återvinningssymbolen.

Du kan känna dig trygg med att alla våra produkter uppfyller kraven för Europeisk standard. För teknisk dokumentation EU declaration of conformity vänligen följ nedan länk https://www.fostergrant.co.uk/ppe

 

  • Vi strävar efter gällande lagar, förordningar, avtal och direktiv

  • Vi levererar våra produkter på de mest energisparande och effektiva sätt som är möjligt

  • Vi arbetar aktivt med att byta ut förpackningar och material där vi ser att det finns miljövänligare alternativ

  • Vi kräver att våra leverantörer ska visa på ett aktivt arbete i frågor om miljö och socialt ansvar

 

Vill du veta mer?

Kontakta oss

Vill du veta mer om Future?

Jenny Magnusson

Jenny Magnusson

Finance

jenny.magnusson@future.se
Martin Hillqvist

Martin Hillqvist

Logistics

martin.hillqvist@future.se
Susanne Söderberg

Susanne Söderberg

Sales

susanne.soderberg@future.se
Miriam Börjesson

Miriam Börjesson

E-commerce coordinator

miriam.borjesson@future.se
Visa alla kontaktpersoner